søndag 19. februar 2012

Frøbestilling

Jeg mottok årets frøkatalog fra Runåberg for flere uker siden, så den har bedt om min oppmerksomhet en stund nå. Det er på tide å starte planleggingen av årets sesong. En del arter skal førodles, og både tomater og persille sår jeg inne, alt i mars. Det er derfor greit å starte med en kontroll av frøbeholdningen.
Frø fra tidligere år har fått overvintre i fryseren - det forlenger frøenes levetid. Jeg har tidligere sådd fem år gamle persillefrø med upåklagelig spiringsevne. Derimot har pastinakk, og kanskje enda mer persillerot, en tendens til raskt å miste spireevnen - så disse fornyer jeg oftere. Når gamle frø er kassert, suppleres frøbeholdningen.


Jeg liker å være tidlig ute med bestillingen. Håpet er da at ingen av de frøene jeg vil ha, er utsolgt. Og selvfølgelig er jeg ikke den eneste som tenker slik. Jeg må tydeligvis starte litt tidligere neste år. Både gresskar og en bataviasalat var utsolgt, men heldigvis er det kun midlertidig.


Gresskartypen, som er blitt min favoritt, er "Connecticut Field". Du kan lese mer om den på Runåbergs egne nettsider her. Jeg glemmer ikke det året jeg kunne høste hjem et eksemplar som veide 27 kg. Det ble mye eksperimentering den høsten. Oppskriften til gresskarsuppen er alt lagt ut, og flere oppskrifter på gresskar vil komme.

Bataviasalat; Sierra 

Mine favoritter blant salatene har i mange år vært å finne i gruppen kalt Bataviasalat. De er sprø, saftige, smakfulle og svært holdbare. Fargerike kan de og være. Jeg har testet ut "Cardinale", "Sierra", "Avenue" og "Maravilla de Verano". Alle kan anbefales, og jeg dyrker gjerne minst et par av disse typene, i tillegg til en vinter-/feltsalat og "Little Gem", som er en Cossalat. 
Jeg er gjort oppmerksom på et par andre leverandører av frø og redskaper, og legger inn lenker til deres nettsider der.


Jeg har ikke handlet hos disse firmaene enda, men kommer til å kjøpe lukeredskap fra Lindbloms Frö, da jeg har sett den i bruk. Svært praktisk og hendig.
God planlegging av sesongen!

Ingen kommentarer: