søndag 4. september 2011

Fine skogsopplevelser

Var ute for å rekognosere soppskogen igjen sist fredag. Måtte benytte anledningen når det var et lite opphold mellom bygene. Det ble både fåresopp og traktkantarell. I tillegg traff jeg på en gammel kjenning. "Huldra" kaller jeg henne.


Første gang jeg nærmest snublet over henne på en av mine turer, var i 2004.  Det nederste fotoet er fra 2004 og det øverste er fra fredagens møte. Så damen holder seg godt.
Jeg har en forestilling om en kreativ mann med kjærlighets-sorg eller -lengsel, som sitter i skogen og former bildet av drømmekvinnen i trestubben. 
Det fine er at hun har fått lov til å stå i fred i alle disse årene.
Stor takk til den ukjente kunstneren som har gitt meg denne overraskende bonus av en sanseopplevelse ute i skogen! 

Etter det første møtet, gikk jeg flere ganger for å finne henne igjen - uten å lykkes. Det rare var, at ingen  jeg møtte i området, hadde sett henne. De ante ikke hva jeg snakket om, når jeg spurte etter henne. Så jeg har kommet til at hun - som huldra - kun viser seg for de få! 

Litt mystikk må en kunne koste på seg i en ellers så nøktern hverdag!

Siden squashplantene mine endelig har begynt å produsere, var det på tide å tilberede årets første gratinerte squash. Fåresoppen jeg fant, var av de små og fine eksemplarene, så den ble benyttet. 

Gratinert squash:
Fjern stilken på squashen og del den i to, på langs. Grav ut litt av innmaten - lag et trau - men ikke mer enn at squashen bevarer formen.
Legg halvdelene i ildfast form, med snittflatene opp.

Fyll:
olivenolje
1 løk
1-2 hvitløkfedd
300-400 g skogssopp
1 ss tomatpuré
litt kremfløte
persille
karri
salt og pepper
revet ost (parmesan eller annen vellagret ost)

Forvell soppen i stekepanne til vannet kommer ut - og hell dette av.
Stek løk og hvitløk i oljen til det er mykt. 
Fres soppen sammen med løken. 
Tilsett innmaten fra squashen og tomatpuré. La det surre litt på svak varme. 
Hell på litt kremfløte til ønsket konsistens.
Tilsett finhakket persille og smak til med karri, salt og pepper.
Fyll squash-trauene med soppstuingen. 
Dryss over litt revet parmesan og spray det hele med litt olivenolje.
Stekes i ovnen, på nederste rille, ved 230 °C i 15-20 minutter. Squashen skal ikke være så gjennomstekt at den blir myk og mister fasongen - det skal være litt tyggemotstand.
Serveres med kokt ris eller salat.



Ingen kommentarer: