lørdag 10. september 2011

Kremet sopp-suppe

Det blir naturlig nok mye sopp i matveien for tiden - siden naturen har vært så generøs på disse kanter.

Av og til får jeg meg en overraskelse på mine turer til de gamle, gode soppstedene. Enkelte grunneiere praktiserer nemlig en aktiv skogsforvaltning, og da kan et skogsområde som i mange år har fyllt kurven med både kantarell og sort trompetsopp, være totalt forandret. Slik så det ut på ett av mine sikre soppsteder på sensommeren:

Det blir ikke mye sopp her med det første. Men hva gjør vel det når fangsten likevel ser slik ut:

Jeg valgte å bruke kantarell til følgende suppe, blant annet grunnet fargen. Tror ikke traktkantarellen ville gitt en like delikat farge. Piggsopp og andre blek-gule sopper egner seg sikkert utmerket.

Kremet sopp-suppe:
300 g kantarell eller andre bleke skogssopper
4 sjalottløk
olivenolje
5 dl buljong (kylling eller grønnsak)
1 dl kremfløte (eller 50/50 fløte/melk for en lettere variant)
1 dl Crème Fraîche
smak til med litt syre i form av sitron- eller lime-saft, tørr hvitvin eller hvit balsamico
safran eller muskat
salt og pepper


Rens soppen og forvell den. Hell bort vannet som soppen skiller ut.
Stek finhakket løk i olje i en vidbunnet kjele. Når løken er blank tilsettes soppen, og de surres sammen i noen minutter. Ta til side noen fine kantareller til garnityren.
Buljong helles over løk- og sopp-blandingen. Dette gis et oppkok.
Tilsett fløte/melk, Crème Fraîche og safran/muskat og kjør det hele til en jevn og glatt suppe med stavmikser. Varmes opp til kokepunktet.
Dersom du ikke har brukt safran, er muskat et ypperlig krydder til suppen.
Smak til med salt og pepper.


2 kommentarer:

KriMoe sa...

Godt utgangspunkt, men den trenger noe justering for å balasere smaken. Jeg la til saften av ca. 1/3 sitron, 1 ss soyasaus og 1 ts konjakk - serverte med ravioli med soppfyll. Strålende!

Fra jord til bord sa...

Takker for tipset!