tirsdag 23. august 2011

Buljong

Parsellen fortoner seg som rene overflødighetshornet for tiden. Både blomster, urter og grønnsaker ber om å bli høstet. Da er det tid for å koke buljong på egen grøde. 
Den oprinnelige oppskriften fant jeg i "Vegetarisk kokebok" skrevet av Inga-Britta Sundqvist, men har etter hvert trukket fra og lagt til, slik at jeg har endt opp med min egen versjon. 

Denne buljongen er et ypperlig utgangspunkt for diverse supper og sauser.  

Buljong:
3 l vann
3 laurbærblad
2 ts korianderfrø
3 ts karve
10 allehånde
1 stor timiankvast
1 stilk rosmarin
1 stor kvast sommersar
3 små stilker løpstikke
2 gulrøtter
1 liten fennikel
1 pastinakk
1 persillerot
300-400 g sellerirot
6 løk, hvorav halvparten røde
1 purre
4 hvitløkfedd
1 bunt persille
salt
grønn pepper


Grønnsakene vaskes og kuttes grovt opp. Kok opp vann med krydder og legg i grønnsakene. La buljongen koke i 1,5 - 2 timer. Kraften siles av og avkjøles.
Jeg fryser ned i passe porsjoner til supper. 
I tillegg fyller jeg også litt av buljongen i isterningsposer. Da kan jeg tine opp mindre kvanta til bruk i sauser og wook-retter.
Listen over ingredienser burde borge for at denne er smakfull.


Ingen kommentarer: