torsdag 4. august 2011

Kremet fiskesuppe

Blant mine barndomsminner, er noen kjærere og ikke minst mer kulinariske enn andre; jeg sitter på kjøkkenet hos min bestemor og tante i Ålesund. De to kvinnene er opptatt med å lage fiskemat og jeg sitter og nyter innholdet av kokte fiskehoder! 
Ingen fiskesuppe smakte bedre enn den jeg fikk hos min tante Åsta, også i senere år. Min kjærlighet til havets delikatesser kom nok i stor grad fra dette kjøkkenet - og fødebyen Ålesund, som alltid bugnet over av førsteklasses råvarer.
Jeg har tilført en del ingredienser, men inspirasjonskilden er og blir den samme.

Kremet fiskesuppe: (4 porsjoner)
2 laksehoder
vann
salt

Del hodene i to og fjern gjellene. Legges i en kjele og fyll på vann til hodene er dekket. Saltes lett. Kokes opp og trekkes på svak varme i fem minutter.
Hodene renses og fiskekraften siles.

3-4 krabbeklør
20-25 reker
1 liten løk
1gulrot
et lite stykke sellerirot eller en persillerot
et par persillekvaster
tørr hvitvin

Krabbeklør og rekene renses. Skallet legges i en kjele. 
Grønnsakene skjæres opp og tilsettes.
Persillen hakkes grovt.
Fyll på hvitvin til alt er dekket. Kokes i 10 - 15 minutter.
Kraften siles av.

1 pose blåskjell
2-3 dl tørr hvitvin
5 hele pepperkorn
1 laurbærblad

Blåskjellene renses og legges i en vidbunnet kjele med de øvrige ingrediensene.
Kokes opp under lokk og dampes over sterk varme i 5 minutter. Rist gryten godt av og til. 
Kast de skjellene som ikke har åpnet seg under dampingen.
Rens innmaten fra skjellene.
Kraften siles.

All avsilt kraft blandes i en kjele.
Tilsett ca 3 dl kremfløte og kok til væskemengden er redusert til det halve.
Smak til med salt, pepper og nyrevet muskat.
Skummes opp med en stavmikser rett før servering.
Legg en blanding av renset fisk, krabbekjøtt, reker og blåskjell i hver tallerken, og hell suppen over.

Ingen kommentarer: