søndag 22. mai 2011

Våronn

Planleggingen av årets sesong starter i februar. Da har jeg mottatt frøkatalogen fra Runåberg som tilbyr et godt utvalg av egenproduserte, økologiske frø.
Jeg hadde aldri trodd jeg skulle få et så begeistret forhold til en frøkatalog, men denne er i en klasse for seg. Her kan en lese om de ulike artenes opprinnelse og historie, mulige svakheter og forebyggende tiltak, gode og dårlige naboforhold vekstfamilier imellom, foretrukne jordforhold, samt mye, mye mer. Katalogen er blitt ett av mine viktigste oppslagsverk. I tillegg inneholder den vakre illustrasjoner.


Naboforhold
Det finnes gode og dårlige naboforhold mellom plantefamiliene. Gode naboer (som løk og gulrot) kan gjensidig beskytte hverandre mot skadedyr. 
Dårlige naboer kan hindre hverandres vekst og utvikling. Kjemi mellom plantene kan derfor være like utslagsgivende i planteriket som blant oss mennesker. "Plantepsykologi" er derfor et meget spennende område, og kunnskap om dette er viktig for små blandingskulturer, som parsellhagene ofte er.

Vekselbruk
På parsellens midtfelt praktiserer jeg firefelts vekselbruk. Det vil si at artene vokser på et nytt felt hvert år, og at det tar fire sesonger før en art kommer tilbake til opprinnelig vekststed. Dette gjøres for å hindre at eventuell sykdom fra plantene skal spre seg via jorda og videreføres til neste års planter i samme familie. Jeg sparer også meg selv for en del arbeid. Ikke alle plantetyper er like næringskrevende, og jeg behøver ikke gjødsle disse feltene like mye. Squash, gresskar og sellerirot er blant de mest næringskrevende artene, så disse får rikelig med hestemøkk på sitt vekstfelt.

I år ble egen parsell bearbeidet i påsken:






Jeg må ha gjort en god jobb i fjor, for det var ikke mye ugress å fjerne.
Poteter, bondebønner og setteløk kom i jorda, og ulike rotgrønnsaker ble sådd. Jeg får aldri nok sukkererter, derfor prøver jeg to ulike typer i år.
Duken som ble lagt på skal sørge for lunhet, i tilfelle kjølige netter. I tillegg holder den på fuktigheten samt hindrer uttørring av overflaten, i fall det skulle bli ekstra sterk sol. Så nå er det bare å vanne flittig og vente.

Ingen kommentarer: