tirsdag 31. mai 2011

Knekkebrød og pesto

Disse knekkebrødene gir virkelig mersmak. Jeg har aldri gått tom for dem, etter at jeg fant oppskriften på denne bloggen til May Langhelle.
Det at denne oppskriften er så lettvint, er nok en av årsakene til at knekkebrødbaking er blitt så populært. I tillegg er det både sundt og godt. Dersom det fortsatt er noen der ute som ikke har fått med seg denne, så er det på tide å teste den ut!
Jeg har hentet både tekst og foto fra bloggen til May:

Liker du ikke å bake sier du? Helt greitt det. Du kan lage knekkebrød uansett. Jeg vil kalle det røring, smøring og muligens litt klasking. Det går fort, men regn med litt tid i ovnen. Resultatet blir sprøtt godt, for ikke å snakke om hvor imponert folk blir når du spør om de vil smake på hjemmelaget knekkebrød. Denne oppskriften har spredd seg som ild i tørt gress fra sykepleier til sykepleier på intensivavdelingen på Haukeland sykehus. På fritiden gjør de ikke annet nå, enn å røre-klaske-smøre knekkebrød. Her får du oppskriften, de er selvsagt sunne som rakkern, får ikke dette sving på tarmen din, får ingenting det.

Knekkebrød: 
4 dl sammalt grov rug
4 dl havregryn lettkokt
2 dl solsikkekjerner
1 dl linfrø
1 dl sesamfrø
1 ts salt
7 dl vann

Rør dette sammen. (Nei, ingen elting) Klask røra/deigen ut på 2 bakeplater. Så går du over med slikkepott og glatter det fint og jevnt helt ut i kantene. Obs! Viktig at det er ganske jevnt. Del opp med pizzahjul før du steker. 
Varmluftsovn: 180 grader i 50 min. Begge brett i ovnen.
Vanlig ovn: Begge brett inni ovnen, bytt plass på brettene etter halve tiden. Om de ikke er ferdig etter 50 min, la de stå 15-20 min lengre. Eller lengre. Du ser.
Uansett ovn: Sett døra på gløtt og avkjøl knekkebrødene i ovnen når de er ferdig.
Så er det bare å knase i vei! Med ost eller andre godsaker.
( Jeg tok i tillegg å strødde på litt solsikke og sesamfrø på toppen, jeg liker nemlig frø..)


Som godt følge til disse knekkebrødene foreslår jeg en pesto laget på urter fra våre hjemlige breddegrader. Siden jeg har oppdaget at det finnes løkurt på Geitmyra, måtte jeg teste ut denne som en av hovedingrediensene - og jeg syntes resultatet ble anbefalelsesverdig.


Jeg har vel egentlig ikke noe mengdeforhold på urtene, men testet meg frem med en ca 50/50 blanding av løkurt og bladpersille.
Deretter tilsatte jeg litt timian, sar og løpstikke - siden disse tre er mine favoritter.
Urtene og ca 2 dl olivenolje blandes i hurtigmikseren.
Så tilsettes ca 50 g revet Parmesan samt en neve solsikke- og gresskarfrø. La hurtigmikseren arbeide litt igjen.
Smakes til med salt og pepper. 


Ha pestoen på glass, og pass på å ha et tynt lag med olje på toppen. Dette bidrar til holdbarheten og hindrer misfarging.

Ingen kommentarer: