tirsdag 14. juni 2011

En god start på dagen


Denne frokostblandingen har jeg vært trofast mot i mange år. Den er svært enkel å lage, og dét er jo ingen ulempe. Tilbehøret varierer naturlig nok etter hva som er tilgjengelig av frukt og bær, til enhver tid. I tillegg bruker jeg enten Cultura eller hjemmelaget yoghurt over.
Jeg har funnet ut at jeg like godt kan doble denne porsjonen når jeg først er i gang, og dermed fylle langpannen.

Frokostblanding:
5 dl havregryn
5 dl rugflak
2,5 dl kruskakli
1,5 dl sesamfrø
1,5 dl knuste linfrø
1,5 dl solsikkefrø
1,5 dl rosiner
en håndfull hakkede mandler
en håndfull gresskarfrø
1 dl akasiehonning
1 dl solsikkeolje

De tørre ingrediensene helles i langpannen og blandes godt. Honning og olje fordeles deretter over blandingen.
Pannen settes midt i ovnen, ved 100 °C, og varmebehandles i 15 minutter
Etter 10 minutter, når honningen er smeltet ned i grynblandingen, tas pannen ut av ovnen. Rør rundt med for eksempel en slikkepott, slik at honning og olje blir godt fordelt.
Sett så pannen tilbake i ovnen og la gjerne ovnsdøren stå åpen de siste 5 minuttene, slik at blandingen blir sprø.
Avkjøles godt før blandingen fordeles i bokser med lokk.

Ingen kommentarer: