mandag 18. juli 2011

Årets første kantareller

Jeg blir rene skautrollet på denne tiden av året, og dette varer til langt ut på høsten. En av årsakene ser du avbildet her:

Det var ikke store funnet på denne turen, men nok til en soppstuing på nybakt grovbrød.
Denne kantarellen var så tørr og fin at det ikke var nødvendig med noe forvelling. Andre perioder, kan den være så full av vann at den bør forvelles på tørr, varm panne for å få ut fuktigheten som helles vekk - eller fryses til senere, for å inngå i årets soppsoya!

Soppstuing:
Til soppstuingen benyttet jeg  litt av årets ferske løk fra parsellen, både gul og rød. Denne hakkes grovt opp.
Et hvitløkfedd knuses eller finhakkes.
Løken stekes sammen med litt olivenolje, til løken blir blank.
Tilsett kantarellene. De største deles opp.
Smak til med salt og pepper.
Hell over litt kremfløte og la det hele putre litt. Vil du ha en litt fyldigere konsistens, bruker du Crème Fraîche.
Finhakk og tilsett litt persille - enten krus eller blad. Jeg foretrekker konsistensen på den siste!



Dander noen salatblad på et stykke grovbrød.
Legg et par skiver naturell kylling- eller kalkunfilet på salaten.
Deretter toppes det hele med soppstuingen og pynets med aromatiske, solmodne cherrytomater og litt ekstra bladpersille.
Smakelig måltid!

Og en stor takk til mine foreldre som lærte meg gleden ved å ferdes i naturen og å samle på de gode smaksopplevelsene derfra! Dette bidrar til  både mental og fysisk helse - og er en  kilde til de store sanseopplevelser.

Ingen kommentarer: