mandag 4. juli 2011

Majones

For mange år siden kjøpte jeg en kokebok, som ble stående i bokhyllen i mange år - urørt! Jeg ble så skuffet da jeg mottok den - stor og tung som en murstein, side opp og side ned med tekst, noen "kjedelige" tusjtegninger - og ikke et eneste fotografi til å bli inspirert av.
"Det gode franske kjøkken" som boken het, ble stående ubrukt inntil jeg på ett eller annet tidspunkt skulle lage en quiche eller pai - eller kanskje det var majones.
Da ble jeg sakte men sikkert klar over denne bokens kvalitet. Den er så detaljert, at det er nesten umulig å mislykkes. I tillegg gir den råd om hvordan en skal håndtere en situasjon, om noe skulle skjære seg.
Min begeistring for boken ble vekket - og spesielt morsomt var det etter å ha sett filmen "Julia & Julia" - å komme hjem, finne frem boken - og konstatere at det var Julia Child som hadde forfattet den, sammen med sine to franske venninner. Jeg hadde aldri heftet meg ved navnet til forfatteren før jeg så filmen.


Dermed er introduksjonen ferdig, og det er på tide å lage majones!
Jeg har laget majones for hånd - på Julias anbefaling - i flere år. Denne gangen brukte jeg kjøkkenmaskin.
Det er viktig at alle ingrediensene har værelsestemperatur før en starter.
Jeg lager alltid en stor porsjon når jeg er i gang, siden majonesen har lang holdbarhet. I tillegg forsvinner den ekstra fort i sommermånedene, da den er basisen i min salatdressing - og salater går det mye av i denne husholdningen!

Majones:
4 eggeplommer
1/2 ts salt
1/2 ts sennep
5-7,5 dl god olivenolje
4-6 ss eddik eller sitronsaft

Ha eggeplommene i bollen og visp et par minutter til massen blir tykk og seig.
Tilsett 1 ss eddik eller sitronsaft, salt og sennep. Pisk i et halvt minutt.
Nå tilsettes oljen, dråpe for dråpe, mens du pisker kontinuerlig. Pass på å ikke tilsette mer olje enn eggeplommene kan absorbere fortløpende. Når sausen tykner til krem, er den kritiske fasen over, og det er lite sannsynlig at majonesen vil skille seg.


Når majonesen blir tykk og stiv, pisker du inn litt eddik/sitronsaft for å tynne den. Deretter kan mer olje tilsettes.
Slik fortsetter du til du har fått ønsket mengde.
Den ferdige majonesen fylles på glass med skrulokk og oppbevares i kjøleskapet.


Ingen kommentarer: