onsdag 13. juli 2011

Mangosorbet

Jeg måtte prøve meg på flere råstoffer, siden jeg ble så fornøyd med det første sorbetresultatet. En pakistansk mango, som var blitt godt moden, sto for tur! Siden denne er ganske søt, valgte jeg å ikke tilsette sukker utover det som blandes inn i eggehviten.
Jeg ser at de fleste fruktsorbeer tilsettes enten sitron- eller lime-saft. Siden jeg har funnet en eddik med mangosmak, valgte jeg å teste ut denne som syrlig ingrediens.

Mangosorbet:

1 godt moden, pakistansk mango
2 ss mangoeddik
2 ss sukker
1 eggehvite

Mangoen skrelles og steinen fjernes. 
Fruktkjøttet og mangoeddiken blandes i en bolle og moses til en glatt masse med stavmikser.
Eggehvite og sukker piskes til det er stivt. 
Hell mangomassen i beholderen og start ismaskinen. 
Tilsett eggehviten litt etter litt. 
Nok en favoritt!


Ingen kommentarer: