søndag 22. mai 2011

Geitmyra skole- og parsellhage


Geitmyra skole- og parsellhage er en oase på ca 40 mål som ligger i Oslo, bydel St.Hanshaugen mot grensen til bydel Sagene.  Stedet har vært drevet som skolehage siden 1909, men huser i dag også rundt 130 parseller til utleie. Alle kan leie et lite jordstykke på Geitmyra. Ventetiden for å få parsell ligger på rundt tre år.
Jeg startet som lærling i besøkshagen til Oslo og Omegn Økologiske Hagebrukslag for tolv år siden, uten annen erfaring enn den jeg fikk da jeg gikk i skolehagen som ung – og det var lenge siden. Det var derfor mye å lære. Etter noen års fartstid og med en entusiasme som fortsatt hadde bratt oppadstigende kurve, fikk jeg endelig tildelt egen parsell med mulighet til å plante flerårige vekster.

Roser, rips og jordbærplanter var på plass alt første sommeren:










Løkblomstene er en stor oppmuntring under våronna:







Årene på Geitmyra har vært utrolig inspirerende og lærerike. Gleden ved å se direkte resultater av eget jordarbeid har ikke avtatt med årene - snarere tvert imot.
En av de viktigste årsakene til at min motivasjon opprettholdes, er at jeg har begeistrede mennesker rundt meg. Jeg har sjelden funnet så mange ”motivasjonsfaktorer” samlet på ett sted. Dette er kanskje en av årsakene til at stadig nye ildsjeler finner veien til Geitmyra.

Vi er mange som starter vandringen langs gangstiene, lenge før vårsola smelter den siste snøen. Iveren etter å starte våronna er påtagelig. Like viktig er gjensynet med de øvrige parselleiere etter en lang vinter.

Dette var årets første møte med Geitmyra: 















Dette er stemningen en drøy  måned senere:














Drivhuset er tomt, men tydelig klargjort for sesongstart:










Persillen er sådd og spirer villig:














Og så skjer mye på kort tid. 
Drivhuset fylles, og alle vårtegnene er på plass:













Persillen er alt priklet i potter:















Ingen kommentarer: