tirsdag 14. juni 2011

Yoghurt


Kokebøker fra de land jeg har besøkt, er alltid med i bagasjen, når jeg vender nesen hjem igjen. For meg er dette den beste suvenir å ta med seg.
Jeg minnes fortsatt Kreta for et smakfullt kjøkken og førsteklasses råstoffer. En av de oppskriftene jeg fant i min medbrakte bok, var hjemmelaget yoghurt. Mulig det er galskap å lage sin egen, når en kan få kjøpt naturell i butikken, men det er i så fall en galskap jeg godt kan leve med.
Da en ernæringsfysiolog fortalte at den faktisk er lettere å fordøye enn kjøpeyoghurten - grunnet lavere syreinnhold - så jeg dette som en oppmuntring til å fortsette produksjonen.


Yoghurt:
En liter melk (jeg bruker lettmelk) varmes opp til kokepunktet - uten lokk - og avkjøles deretter til 37°C.
Siles over i ren kjele, for å fjerne snerk. Tilsett 2 ss naturell yoghurt, som blandes godt inn i melken. 
Sett lokk på kjelen og pakk den inn i et håndkle, for å ta vare på varmen. Plasseres på et lunt sted - som for eksempel i stekeovnen - natten over.
Rør forsiktig i yoghurten, fordel den i beholdere og sett den i kjøleskapet. 
Bruk den naturell eller tilsett sesongens frukt og bær.


Ingen kommentarer: