tirsdag 21. januar 2014

Grovt Surdeigsbrød


Omsider har også jeg gitt meg i kast med baking av surdeigsbrød. Jeg laget kulturen etter denne veilederen.

Hele kulturen er laget på økologisk mel. Jeg brukte en blanding av fin og grov sammalt rug, siden jeg foretrekker grovt brød. Mulig at valget av økologiske produkter var medvirkende årsak til at kulturen ganske raskt viste god gjæringsevne. Den måtte fordeles på flere glass. I tillegg fant jeg heldigvis også villige mottagere av "avleggere".
Når en er så heldig å ha en vellykket kultur i kjøleskapet, er det faktisk utrolig enkelt å starte bakingen.
Dette er det du trenger i første omgang:

1 dl hasselnøtter
1 dl gresskarfrø
1 dl solsikkefrø
1 dl knuste linfrø
1 dl rugflak
1 dl knust rug
1 dl havre-/quinoa-blanding
7,5 dl kokt vann

Vedrørende havre-/quinoa-mixen, kjøper jeg den i Sverige, som en ferdig blanding til grøt. Dersom du ikke får tak i denne, måler du selvfølgelig opp 1/2 dl av hver av de to ingrediensene!
Mål opp alle de tørre ingrediensene og hell alt i eltebollen. Kok opp vannet og hell dette over frø-/korn-blandingen. Dekk med lokk eller plastfilm og la stå natten over - eller til det er temperert.

I neste omgang tilsettes de øvrige ingrediensene:

muskattnøtt, nymalt (kan sløyfes, eller byttes ut med f. eks karve)
1,5 ts salt
170 g grov surdeig
4 dl grov, fullkorn rug
ca 8 dl siktet spelt - avhengig av hvor fuktig surdeigen din er. Hold av litt til utbakingen.

Kjør deigen i kjøkkenmaskinen til den er glatt og slipper kantene.
Jeg elter deretter deigen på kjøkkenbenken og gnir den inn med mel før den legges tilbake i eltebollen. Dekk bollen med plastfilm og sett den på et lunt sted. Surdeig trenger lang tid på hevingen - det tar ca 4 timer til den har hevet til dobbel størrelse.
Deigen deles i to emner, som eltes og gis et dryss med mel.
Brødene legges på stekeplate dekket med bakepapir, eller bruk smurte brødformer. Lag noen kutt i brødene med en skarp kniv.
Etterheves til dobbel størrelse.
Settes på nederste rille i stekeovnen, og stekes ved 220 grader de første 5 minuttene. Deretter reduseres varmen til 180 grader og brødene stekes ferdig. Dette tar ca 45 minutter.













Her er det mye godt å tygge på, og jeg håper du blir like begeistret som meg!

Ingen kommentarer: