tirsdag 12. juli 2011

Sorbet

Jeg har hatt en iskremmaskin stående og samle støv i lange tider. Av en eller annen grunn, oppleves terskelen unødvendig høy i perioder. En mulig årsak denne gangen, er minnet om forrige ismaskin, som krevde både isterninger og grovt havsalt til innfrysingsprosessen. Det var et søl og herk av en annen verden. Men ikke nå lenger - så det var ingen reell unnskyldning for å utsette dette så lenge.
Jeg er spesielt svak for sorbet, og søkte rundt på nettet etter inspirasjon og ideer.
Oppskriften til denne fant jeg her.

Rabarbra- og jordbærsorbet:
 
200 g sukker
3 dl vann
250 g rabarbra
250 g jordbær
1 sitron - finrevet skall og saft
2 ss rød balsamikoeddik
1 eggehvite
1 ss sukker

Rabarbraen renses og skjæres i terninger.
Kok opp sukker, vann og rabarbra, og la koke i 8 - 10 minutter.
Sil av laken og avkjøl.
Rens jordbærene og mos disse sammen med saften og det finrevne skallet fra sitronen samt den avkjølte laken. Jeg brukte stavmikser.
Sil massen.
Tilsett balsamiko.
Pisk eggehvite og sukker til det er stivt.
Hell sorbetmassen i beholderen og start ismaskinen.
Tilsett eggehviten litt etter litt.



Jeg har laget denne sorbeten både med og uten balsamiko, og synes den med ga en ekstra frisk smak.
Har lest et sted at det ideelle forholdet sorbetmasse/eggehvite er 3 dl til én eggehvite. Denne ble i alle fall silkemyk og lett!
Mye enklere enn antatt - så bare sett i gang!
- og så var dette en fin anledning til å få brukt opp noen av eggehvitene!

Ingen kommentarer: