torsdag 18. august 2011

Skogen full av kantarell

Det er definitivt situasjoner der jeg er takknemlig over ikke å ha et publikum!!!
Soppelskere forstår meg forhåpentligvis - gjør dere ikke? 
Jeg klarer i alle fall ikke legge bånd på min begeistring, når jeg står overfor slike syn ute i skogen:


Det er store mengder kantarell i år - så jeg anbefaler alle en tur i skogen ved første mulige anledning. 
De synene som møtte meg i marka denne dagen, var et syn for guder. Jeg følte det som om jeg befant meg i Nirvana - og hadde slett ikke lyst til å bryte opp, selv etter mange timer. Mine soppturer er heldagsutflukter, medbragt niste og termos. Lukten av soppskog er ikke til å beskrive - den må oppleves! I tillegg er både lyset, fargene og naturens egne lyder en nytelse som sitter i kroppen lenge etter endt tur.
Soppkurven min ble ganske enkelt for liten i år. Hvilket luksusproblem! Snakk om å være priviligert! Med full fryser blir det mye å glede seg til i tiden som kommer! For denne kurven har vært full av kantarell mer enn én gang denne sesongen. Ja, på dette området må jeg innrømme at jeg kjenner grådigheten i meg. Og som om dette ikke var nok, så har jeg alt begynt å glede meg til årets utflukter etter traktkantarell.

Det måtte bli en pai etter at børstingen og forvellingsjobben var ferdig denne kvelden. 
Og, la meg bare få sagt det: sopp skal ikke vaskes! En liten rotkniv og en børste er det som skal til for å rense soppen. Vann vil medføre at du mister mye av den fantastiske aromaen.
Til paideigen benyttes samme oppskrift som til neslepaien.

Kantarellpai (paiform på 26 cm i diameter) 

Paideig:
300 g spelt (la halvparten være sammalt spelt, dersom du ønsker en litt grovere pai).
150 g smør rett fra kjøleskapet
½ ts salt
4-5 ss iskaldt vann

Smøret skjæres opp i terninger. Smuldre mel, salt og smør - eller kjør det sammen i en matprosessor. Tilsett iskaldt vann - 1 ss av gangen - til du kan samle deigen til en glatt masse. Ikke overarbeid deigen.
Pakk deigen i plastfolie og legg den i kjøleskapet i minst en time.
Forvarm stekeovnen til 180 °C.
Kjevle ut paideigen på et godt melet underlag. Skjær av overflødig deig. Prikle deigbunnen med gaffel.
Legg et godt krøllet bakepapir over deigen og fyll dette med erter eller ris, for å hindre at deigen mister form under steking. Stekes midt i ovnen i 20 minutter.
Fjern erter/ris og papir, pensle paibunnen med sammenpisket egg og etterstek i 7 minutter.

 Fyll:
300 g renset og forvellet sopp -  de største deles opp
1 purre eller annen løk etter ønske
olivenolje
100 g revet ost (eks.: Parmesan eller vellagret Jarlsberg)
4 egg
1 ½ dl fløte
grovhakket persille og gressløk
salt
grønn pepper - eller sar!
nykvernet muskat

Løken varmebehandles i litt olivenolje over svak varme til den blir blank. Tilsett soppen og la det hele steke noen minutter.
Osten rives grovt.
Fordel sopp, purre/løk og ost i paiskallet.
Egg og fløte piskes lett og urtene og krydderet blandes inn, før alt helles i paiskallet.
Stekes midt i ovnen i 20 - 25 minutter. Settes på rist og avkjøles i noen minutter før paien tas ut av formen.
Serveres med råkostsalat.

Fyllet i denne paien er kun et forslag. Ingrediensene kan varieres i det uendelige. Eksperimenter og lek deg frem med det du har tilgjengelig til enhver tid. Det kommer jeg til å gjøre utover høsten og vinteren. 
Paiskallet kan du lage på forhånd og putte i fryseren. Da er det enkelt å trylle frem en pai, om en tur i skogen skulle gi god fangst!

Ingen kommentarer: