fredag 5. august 2011

Sommersar - Satureja hortensis

Sar, bønneurt, pepperurt, fattigmannspepper - kjært barn har mange navn. Denne urten var for meg ukjent inntil jeg på et tidspunkt leste om den i Runåbergs frøkatalog. Jeg har testet ut både sommersaren (ettårig) og vintersaren (flerårig) - og foretrekker den første grunnet konsistensen.

Jeg forstår ikke at denne urten ikke er mer kjent og vanlig i både krydderhager og butikker. Den er veldig lite krevende, svært anvendelig og har en nydelig aroma. Den er også vakker i hagen, men sine mørk grønne blader og lilla blomster. 
Urten er ettårig, men selvsår seg. De små frøene sprer seg over hele parsellen min, når jeg plukker inn urten om høsten. Neste vår spirer det som rene gressplenen, og alle som vil ha stiklinger kan få.
Det finnes mye spennende informasjon om sar på nettet - bl annet her
Betegnelsen fattigmannspepper, får meg til å anta at denne urten har vært mer utbredt og kjent i dette landet tidligere. Det er på tide å løfte saren frem på kjøkkenbenken igjen!
Parselldyrkerne med tyrkisk bakgrunn, kjenner tydeligvis denne urten meget godt. De har fortalt meg at de ved siden av å bruke den som krydder, også lager te av den - og da spesielt når de føler at symptomene på en forkjølelse eller et halsonde er på vei.
Selv, har jeg kun brukt den som krydder hittil. Den er definitivt blitt en av favorittene - og brukes alle steder det er naturlig å bruke pepper. Men vent med å tilsette pepper til saren har fått godgjøre seg litt i retten - ellers kan det fort bli for sterkt kryddret.
Jeg bruker den i sauser, supper, gryteretter og urtesmør. Sar er en selvfølgelig ingrediens når jeg smørdamper bønner.
Urten kan selvsagt tørkes og bevares på tette glass. Jeg foretrekker å samle bladene på glass og fryse dem ned. Har en forestilling om at jeg på den måten bevarer mer av aromaen - og så blir konsistensen finere og lettere fordøyelig i den enkelte rett.
Vil du ha en spire eller flere er du hjertelig velkommen innom Geitnyra til neste vår. Kommer du innom i høst, skal jeg se om jeg kan få samlet inn litt av frøene før de faller til jorden også.

2 kommentarer:

Pyo sa...

Hei ! Jeg har lyst til å finne noen sar, i den meste preservert form. Hvor kan jeg søker det ? Jeg bor i oslo.. Unnskyldt for min dårlig norsk ^^

Fra jord til bord sa...

Jeg har aldri funnet sar i verken tørket eller frisk tilstand i butikkene. Dersom du avlegger meg et besøk på Geitmyra til våren, skal du få så mange stiklinger du vil ha. Den selvsår seg, og spirer villig over hele parsellen min utpå vårparten. Håper vi sees!