tirsdag 30. august 2011

Rødbete

Da er årets rødbeter høstet. Som vanlig er det blitt en flott og plettfri avling. Dette er en av de artene på parsellen som aldri svikter! Og godt er det, for jeg er blitt utrolig glad i rødbeter etter hvert.

Mindre eksemplarer kan kokes, skjæres i båter og legges på toppen av råkosten.



Jeg må alltid sylte en del, så jeg har til vinterens rakfiskmåltider. Rakfisken ble også bestilt denne uken - til avhenting i november - jeg gleder meg allerede.

Oppskriften på syltede rødbeter er veldig enkel, og følger her:

Syltede rødbeter
Rødbetene kokes møre i usaltet vann. Koketid avhenger av størrelsen, men ca en halv time for medium størrelse skulle holde. Det er godt med litt tyggemotstand i ferdig syltet bete.
Vær oppmerksom på at rødbetene inneholder et svært konsentrert fargestoff. Jeg utstyrer meg alltid med et sett gummihansker for denne jobben. Det gjør flåingen enklere - og rensligere.
Etter å ha kuttet av rotstilken og bladfestet, er det bare å klemme litt på skallet, for å få det til å løsne.

Betene flås og skjæres i skiver som legges på glass.

Lake:
1 liter eddiklake (7%) lages av 1 del eddikessens (35%) og 4 deler vann.
Kok opp og rør ut 500 g sukker i laken.
Legg en ts karve på toppen av hvert glass og fyll opp med lake.
Skru lokk på og sett glassene på hodet natten over.
1 liter lake rekker til 6 medium store glass og ca 2,5 kg rødbeter.

Jeg har i alle år kjøpt frøtypen Forono, som nå synes å ha gått ut hos Runåberg. Denne var sylindrisk og lang. Den hadde også fine årringer, som var dekorativt i både syltet og kokt tilstand. Neste år får jeg prøve Cylindra, da den ser ut til å ha samme egenskaper.

Før jeg fikk parsell hadde jeg aldri smakt annet enn den syltede varianten av rødbetene. Det har jeg nå, og kan på det varmeste anbefale dampkokte rødbeter med urtesmør.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Takk for rødbetoppskrifter! Vi skal igang med å sylte rødbeter nå :) Men jeg har et spørsmål: Blir rødbetene dårlige av å stå lenger i jorda? Vi har tatt opp halvparten av våre rødbeter nå (og de ser fine ut),så lurer jeg på om jeg kan la resten stå og høste dem sånn litt etter litt utover høsten?

Hilsen ellen og co

Fra jord til bord sa...

Jeg har aldri opplevd at rødbetene blir dårligere av å stå lenger i jorda. Det er jo det beste stedet å oppbevare grønnsakene. Beste høstetid er september-oktober, men du må ta dem før frosten kommer. Så gjør som du har tenkt; høst etter hvert som behovet er der!