onsdag 3. august 2011

Solbærgelé

Det ble store mengder solbær på min ene busk i år også. Så den nyter nok fortsatt godt av overdosen gjødsel den fikk for et par vintre siden.
Jeg hadde glemt igjen ei bøtte full av gjæret brenneslevann under solbærbusken idet sesongen var over. Plastikken tålte ikke vinterfrosten, og når jeg kom på vårens første besøk, var bunnen i bøtta revnet, og innholdet gått i jorda. Resultatet var at jeg fikk overveldende mye og stor bær.

Dette har til min store begeistring gjentatt seg i år. Det ble kokt syltetøy i fjor, så i år har jeg bestemt meg for å lage gelé av det som ikke fryses ned i passe porsjoner til smothies og sorbet. Har en mistanke om at det blir mye sorbet i løpet av høsten og vinteren. Men det kommer jeg tilbake til senere!

Gelé
Til hver kilo bær tilsettes 4 dl vann.
Dette kokes til bæra har saftet seg.
Hell massen i en silepose, og la det stå natten over.
Kok 1 liter saft med 1 kg sukker over svak varme. Rør om til sukkeret er oppløst. Fjern skum og fortsett å koke til det er gelé.
Helles på glass og avkjøles. Jeg legger på et lite lag med smeltet syltevoks og lar dette stivne før lokkene skrus på. Dersom lokkene ikke er helt tette, forestiller jeg meg at dette bidrar til økt holdbarhet.


Ingen kommentarer: